Домострой

30 листопада, 2012


style="display:inline-block;width:250px;height:250px"
data-ad-client="ca-pub-2565332596342609"
data-ad-slot="7159901221">



style="display:inline-block;width:250px;height:250px"
data-ad-client="ca-pub-2565332596342609"
data-ad-slot="7032788611">

  • Трохи історії
  • Домострой в сім’ї
  • Виховання дітей по Домострою
  • Реальність і Домострой


  • Сьогодні «Домострой» часто ставлять в провину надмірну консервативність. То
    ж саме, до речі, було і в XIX столітті. А почалося це зі спору
    слов’янофілів і західників – тоді про документ вперше після багатьох років
    згадали і стали серйозно вивчати. На думку західників, Домострой
    цементував загальне рабство: і жінок, і дітей, і самого глави сім’ї.
    Слов’янофіли вважали, що на самій-то справі на Русі все було набагато
    м’якше і красивіше, ніж описано в Домострої. Помилка ж у тому, що цей
    документ не можна сприймати поза історичним контекстом, адже
    менталітет середньовічної людини був зовсім іншим, ніж в XIX столітті, і
    тим більше ніж зараз. І треба розібратися, в чому бачилися тоді
    зміст і сенс людського життя.




    Трохи історії



    Які ж особливості мислення людей в Росії XVI століття? Одна з них -
    відсталість, тобто сталість у поглядах та смаках, традиційність.
    Що, до речі, зовсім не мало дурного сенсу. Це для нового часу
    важливі прогрес і всілякі зміни. (Згадаймо пушкінське: «Їм опанувало
    занепокоєння, полювання до зміни місць ».) Для людей XVI століття кожен
    новий рік схожий на попередній. Адже календарні дні зав’язані на
    землеробському циклі посіву, вирощування, збору врожаю. Це найважливіша
    сторона життя, яка визначає все інше: від врожаю залежить,
    чи виживе сім’я. Тому, якщо сьогодні гарним показником у розвитку
    товариства вважається динаміка, то в середні віки консервативність
    оцінювалася безумовно позитивно.

    Сучасна людина мислить
    категоріями відносними (наприклад, сесія – прекрасна пора для
    викладачів, але для студентів це «кінець світу», неминуче
    наступаючий два рази в рік). Метно, абсолютних для всіх, сьогодні не так
    уже багато – хіба що таблиця множення. У середньовіччі, навпаки,
    відносних істин практично немає, є тільки аксіоми, які потрібно
    приймати без всяких доказів: ієрархія в суспільстві природна,
    підкорятися тим, хто вище по стану, необхідно, і т.д. Таке
    мислення ірраціонально, воно побудовано на вірі, а в цьому випадку людині
    не потрібно доказів. Всяка спроба зажадати їх сприймається
    майже як зрада, як віровідступництво. (Це пояснює, наприклад,
    чому піонери на диспутах 20-х років не могли нічого добитися від
    віруючих в Бога бабусь: діти вимагали доказів буття Божого, а
    бабусі просто не розуміли, про що йде мова).

    Домострой
    Ще треба розуміти,
    що в той час сприйняття відносин у державі і в сім’ї практично
    однаково. У тексті Домострою через це навіть виникає двусмисліца:
    государем названі і цар-батюшка, і господар будинку.
    Виходить, не випадково в
    лідері держави ми звикли бачити батька-годувальника, захисника. А адже
    це ознака архаїчності мислення: при родоплемінного укладі главою
    громади ставав найстаріший і наймудріший родич. Цей первіснообщинний
    ознака не зникає ні в середні віки, ні в XIX столітті, ні навіть в кінці
    XX.

    До речі, вже з сказаного вище можна зробити висновок, що
    Домострой не є твором суворим-адже сім’я не може
    будуватися на кийові відносинах. І батьки, як би не були суворі,
    все одно піклуються про дітей і домочадців, опікають їх, бажають їм добра.

    Ставлення до власної долі у наших предків теж було іншим – це ще
    одна особливість. У сучасному світі частіше добивається успіху чоловік
    підприємливий, ініціативний, а не пасивний (такий собі Штольц або Остап
    Бендер). Середньовічному ж російському «делатель» властиво, скоріше,
    пливти за течією, підкорятися існуючому ходу речей, ніж виступати в
    ролі творця своєї долі. (Згадаймо народних героїв Емелю,
    Иванушки-дурника, які, до речі, завжди досягають успіху!) Не
    людина формує світоустрій, але навпаки – світоустрій диктує
    людині спосіб життя. Крім того, є переконання, що сумлінна
    служба завжди призводить до заохочення і підвищенню. Таке «покірне»
    ставлення до долі міняється після петровських реформ, коли Росії
    насильно прищеплюють європейські цінності. Однак нововведення прийняла
    лише еліта російського суспільства. Середній клас і низи продовжують жити в
    колишньої ціннісної системі, по укладу Домострою.

    Спробуємо, читаючи
    Домострой, врахувати ці особливості. Тоді стане очевидно, що для
    свого часу цей збірник був дуже гуманним твором, дуже
    толково написаним, і що важливо – дуже раціональним.



    Дійшли до нас 40 списків Домострою умовно діляться на три редакції:
    коротку, Сільвестровского і змішану. Перша, коротка, імовірно
    і є той новгородський прототип, з яким працював протопоп Сильвестр.
    Змішана редакція – не що інше, як результат праці недбайливих
    переписувачів (і в той час такі працівники були, навіть серед монахів!),
    які взяли половину тексту першого варіанту, половину з другого, і
    в результаті вийшов досить плутаний текст з безліччю повторів.

    Найпоширеніша – це Сільвестровского редакція. Вона оброблена,
    і, крім того, в ній є 64-я глава, написана самим Сильвестром в
    вигляді повчання його єдиному синові Анфиму. Цю главу ще називають «малим Домостроєм», тому що в ній викладено основний зміст
    попередніх 63 глав, але тільки коротко і без повторів. Написана вона
    дуже ніжним, м’яким мовою, по-батьківськи. Саме з неї краще почати
    знайомство з Домостроем. Тоді розсіються всі підозри, що цей
    збірник – сама суворість. Такі ноти дбайливості можуть йти тільки від
    батька, який бажає, щоб син ріс гідною людиною. Чого коштують одні
    звернення до Анфиму: «Миле моє чадо дороге!», а мати, господиню будинку,
    Сильвестр називає «матінка», «господиня». Відтворюється атмосфера
    хороших, добрих відносин.


    Домострой в родині



    У сучасному суспільстві давно помічена одна тенденція: до жінки все
    частіше застосовують епітет мужня, і все більше чоловіків, про яких
    прийнято говорити: з м’яким характером. А що сказано в Домострої по
    приводу стосунків чоловіка та жінки в родині?

    Перш за все
    Домострой говорить про борг: борг подружжя один перед одним, батьків
    перед дітьми, дітей перед батьками, слуг перед панами, панів
    перед слугами … Про борг кожної людини в сім’ї і в державі. Про «чоловічу тиранію» і «жіноче безправ’я» теж сказано цілком конкретно.
    Домострой перераховує обов’язки чоловіка і жінки в сім’ї, причому
    сфери їхнього впливу практично не перетинаються. Господар і господиня
    діють автономно один від одного, багато в чому вони «рівновеликі».
    Господиня, точно так само, як і глава сімейства, – государиня над дітьми та
    над слугами в будинку. Вона навчає, розпоряджається, заохочує їх та якщо треба
    - Сварить. Але найважливіше, що стосується ролі жінки в родині, виражено
    так: «Якщо подарує комусь Бог дружину добру – дорожче це каменю
    багатоцінний. Такий дружини і при більшої вигоді гріх втратити: налагодить чоловікові
    своєму благополучне життя … Доброї женою блаженний і чоловік, і число днів
    його життя подвоїться – добра дружина радує свого чоловіка та наповнить миром
    літа його; хороша дружина – нагорода тим, хто боїться Бога, бо дружина робить
    чоловіка свого доброчесний: перше, виконавши Божу заповідь,
    благословлена Богом, а по-друге, хвалять її і люди … Добра жінка і по
    смерті рятує чоловіка свого, як благочестива цариця Феодора »(Домострой, Глава 23).



    Домострой
    У Домострої зустрічаються ріжучі слух слова – боятися чоловіка, зі страхом слухати.
    Однак сцени виливу неправедного чоловічого гніву тут ні при чому – в
    давньоруській мові зміст цих слів був зовсім іншим. В той час
    боятися, то є страх Божий мати, означало і повагу, і
    визнання, і розуміння. Недарма й сьогодні говорять, правда, зовсім з
    іншим акцентом: «Боятися – значить поважати». Боятися чоловіка – це, перш
    все, бути разом з ним і в горі, і в радості, виконувати свій обов’язок в
    відношенні вдома, виховувати дітей, бути дружину підтримкою і допомогою.
    Звичайно, сюди входить і визнання старшинства чоловіка. Але ж це не той
    чоловік, що перед телевізором або з газетою в руках забуває про земний
    суєті, а при нагоді б’є кулаком по столу! Його обов’язок – бути главою
    сім’ї, опікати домочадців, вчити їх правильного життя, тому що він у відповіді
    за це перед Богом і перед государем, і навіть перед громадським
    думкою, «суседямі». Старшинство чоловіка в будинку – це не свавілля і не
    прояв чоловічої тиранії, це явище цілком природне для того
    часу. Це один з принципів світоустрою, застава порядку.



    Які ж повноваження господаря? Перш за все – опікати, навчати членів
    сім’ї та домочадців, дбати про їх добробут. Домочадці – це і
    домашня прислуга. Про неї Домострой також неодноразово згадує.
    Якщо
    слуги чесно виконують свої обов’язки, слід садити їх за хазяйський
    стіл, обдаровувати одягом зі свого плеча, всіляко захищати. Хорошому
    слузі господар допомагає влаштуватися в житті: завести своє торгівельне
    справа, облаштувати двір … Якщо ж слуга нерадив, обкрадає господарів,
    пліткує про них, ухиляється від роботи, необхідно його повчати, у тому
    числі і самим популярним тоді засобом – прочуханкою. Але після цього
    обов’язково потрібно надати людині новий шанс. І тільки якщо він
    знову і знову буде красти, байдикувати, то слід нагодувати
    такого слугу і прогнати зі двору.

    У 64-й главі Сильвестр постійно
    звертається до власного досвіду, закликає сина згадати, як було в
    їх будинку: скільки сиріт брали вони до себе в служіння, і всім їм потім
    допомогли влаштуватися. Одні стали купцями, у інших тепер своє господарство,
    а скількох матінка вдало видала заміж, і всім зібрала придане … Їх
    слуги, послуживши сумлінно на хазяйському дворі, вийшли в люди.


    Виховання дітей по Домострою

    На тих же принципах любові і прощення будується і виховання дітей. Потрібно і вчити їх страху Божого, і ввічливості, і всякому благочинию … І
    зберігати їх і дотримуватися чистоти тілесну і від усякого гріха, як зіницю ока
    і як свою душу. (Домострой, Глава 19).

    Хоча Домострой і складений
    на підставі багатьох збірок, в цілому він збудувати в рамках
    православної системи виховання, для якої на чолі кута коштує
    позитивний приклад. Спочатку дається картинка ідеального, а потім
    пояснюється, що і ти, простий смертний, можеш цього досягти, живучи
    по-християнськи. У праведних батьків, «розсудливих і розумних», і
    діти «навчені всякому знанню і порядком, і ремеслу, і рукоділлю».

    Звичайно, строгість у вихованні дітей важлива. У деяких випадках і
    порка неминуча: Домострой радить «а не те, розібравшись, і
    поколобродити ». Однак при уважному прочитанні видно, що в тексті
    похвалі приділяється набагато більше уваги, ніж лайки. Крім того, якщо
    сьогодні ми сприймаємо тілесні покарання як особистісне образа,
    то для середньовічної людини це було найпоширенішим
    засобом напоумлення. Пороли всіх, в тому числі і бояр, і душевної рани
    така наука середньовічному людині не завдавала. Домострой ж взагалі
    пропонує порку як саме останній засіб, якщо інші способи навчити
    вже не допомагають: «Якщо ж цього не розуміє, суворо її покарай, страхом
    рятуючи, але не гнівайтесь, ти – на дружину, а дружина – на тебе ». При цьому
    Домострой цілком враховує психологічні особливості людини. «Вчити» дружину і дітей слід так, щоб ніхто із сторонніх цього не
    бачив і щоб людина не відчував себе приниженим. Мета покарання -
    напоумити, але не плюнути в душу. І якщо карається уразумел, то відразу
    після прочуханки потрібно обов’язково приголубити його і пошкодувати: «Наодинці
    повчати, а повчивши – заспокой, пожалій, приголуб її; також і дітей, і
    домочадців своїх учи страху Божого і всяким добрим справам, бо тобі ж
    відповідь за них дати в день Страшного суду ». Виходить, для свого
    часу Домострой пропонує дуже обережні, навіть делікатні засоби.


    Реальність і Домострой

    Наскільки Домострой відображає реальність – це, мабуть, найскладніший
    питання. Він малює картину ідеальних стосунків з родиною, з державою,
    в церкві, вдома. По суті, це мрія, приклад того, що могло б бути.
    Домострой для свого часу-то ж, що і радянські фільми про
    щасливого життя в 30-і роки. У реальності все було зовсім інакше,
    але таке кіно дивилися із захопленням, тому що в ньому розповідали про
    тому, що кожен хотів би бачити і в своєму житті. Кіно втішало і тішило
    надіями. Домострой – така ж віртуальна ідилія, до якої потрібно
    прагнути кожній сім’ї. У когось виходить краще, ближче до ідеалу, у
    когось гірше. Безперечно одне – Домострой читали, до нього
    прислухалися, він був свого роду побутової совістю. Крім того, не
    варто забувати про практичну сторону тексту. Безліч корисних
    рад по домогосподарству, необхідних у повсякденному житті,
    користувалися великим успіхом у самої широкої аудиторії. Взагалі
    Домострой розрахований на «середній клас». Це середнє і дрібне дворянство
    - У документі є згадка про людей, які володіють селами. Це
    купецтво – коли мова йде про власну справу, про лавці. Це і
    заможні селяни, і міське стан – коли згадується про
    дворах, про сплату подвірних податей. Кожному Домострой пропонує
    раціональний підхід до потрібної сфері.

    Цікаво, що до всіх -
    дворянину, купцеві, городянину, селянину – Домострой звертається на
    рівних. Значить, в ті часи не існувало сильної різниці між
    елітою суспільства та низами. Всі говорили на одному і тому ж мовою, мали
    одні і ті ж ідеали, ходили в одязі одного покрою, зшитою по одній
    моді – може бути, у когось тканину багатший, у когось простіше.
    Менталітет же був єдиним, і Домострой, звичайно, впливав на уми.

    Іншими
    словами, ця збірка не просто зібрання правил і умовностей. Це
    цілком раціональна основа життя, причому в суспільстві з ірраціональної
    системою поглядів. У якомусь сенсі Домострой навіть випередив свій
    час. І, може бути, даремно ми з дзвіниці свого XXI століття так
    скептично дивимося на сей пам’ятник «темного середньовіччя»?

    За матеріалами статті «Батоги та пряники« Домострою »».


    Оставить комментарий

    Вы должны войти чтобы оставить комментарий.

    В категории : Відносини