Як вберегти дитину від шкільної короткозорості?

30 листопада, 2012


  • Перший раз у перший клас
  • Як допомогти очам?
  • Що робити, якщо зір погіршився?


  • Перший раз у перший клас

    Ваша дитина йде перший раз в перший клас, маючи
    хороший зір і здорові очі. Питається: хто несе
    відповідальність за те, щоб через одинадцять шкільних років його очі
    залишалися такими ж зіркими? Відповідь на це питання гранично простий і
    лаконічний: ніхто. Шкільний вчитель – цей основний постачальник зорових
    і розумових перевантажень – жодним чином не зобов’язаний піклуватися про
    здоров’я вашої дитини. Що ж стосується офтальмолога з районної
    поліклініки, то йому на прийом вашої дитини відведено рівним рахунком 6
    хвилин (такі офіційні норми). До того ж, як відомо, відвідування
    лікаря – процедура не з приємних, тому до лікаря зазвичай звертаються
    тільки тоді, коли хвороба вже носить запущений, незворотного характеру.

    Мало не половина випускників шкіл в тій чи іншій мірі страждає
    короткозорістю, але зовсім не тому, що так вже важко вберегти дітей від
    короткозорості, а тому, що цим рівним рахунком ніхто не займається.
    Ймовірно, не останню роль тут грає поширене уявлення про те,
    що короткозорість – це так, нісенітниця – всього-навсього окуляри на носі, отакий
    необразливий косметичний дефект, з яким легко можна ужитися.

    Як вберегти дитину від шкільної короткозорості?
    А між тим, короткозорість – річ зовсім не нешкідлива, і всякий
    короткозорий людина це дуже добре знає. Просто страждання, яким він
    піддається, – не з тих, які прийнято голосно обговорювати на людях.
    Чого тільки варта шок, який переживає дитина, коли дізнається, що
    відтепер він – очкарик! У дитячих колективах звичаї прості і грубі.
    Очкарики там – істоти нижчого сорту, подобається це дорослим чи ні.
    Короткозорість завдає катастрофічного удару по самооцінці, сприяє
    замкнутості, догляду в себе. До того ж, короткозорість веде до різкої
    втрати працездатності – аж до того, що за кожну прочитану
    книжку, за кожні кілька годин, проведені за комп’ютером,
    доводиться розплачуватися головними болями і подальшим погіршенням
    зору.

    Погляньте на нашу суспільну еліту, погляньте на президентів
    інших держав! Чи багато серед них короткозорих людей? Та їх там майже
    немає! Навіть серед вчених – лауреатів Нобелівської премії вони не так вже
    часто зустрічаються. Короткозорість – це дуже серйозна перешкода для
    великої кар’єри, до якої б сфери людської діяльності вона ні
    ставилася. Внутрішнього «пороху» у короткозорих людей вистачає зазвичай лише
    на те, щоб сумлінно виконувати чужі розпорядження. З них
    виходять гарні бібліотекарі та програмісти (хоча і від книг і від
    комп’ютерів у них поболюють очі).

    Я думаю, що тільки глибоке внутрішнє відчай змушує людей
    йти на крайній захід – на лазерну корекцію зору. Хоча в рекламних
    цілях цю процедуру часто називають «лікуванням», ніякого відношення до
    оздоровленню очей вона не має. Пацієнту просто зрізають шматок рогівки,
    вистругують з нього підходящу лінзу і знову приживляють назад. Сенс
    всієї цієї ризикованої операції чисто косметичний. Він полягає лише
    в тому, що лінза стає непомітною з боку. Однак навряд чи це
    допоможе дорослій людині істотно підняти самооцінку, адже його
    характер вже давно сформований і устоявся, – а дітям таких операцій,
    слава богу, поки не роблять.

    Разом з тим, уберегтися від короткозорості з самого початку – справа
    технічно нескладне і не вимагає великих знань в офтальмології.
    Короткозорість – це, по суті справи, патологічна деформація очного
    яблука. Чим конкретно викликається така деформація – цього офтальмологи
    і самі не знають. Ясно тільки одне: короткозорість не настає в
    одночас. Спочатку виникає так званий спазм акомодації. В оці
    є особлива акомодаційні м’яз, відповідальна за наведення на
    різкість. Коли вона розслаблена, очей налаштований на зір вдалину. Коли
    вона напружена, очей перебудовується на роботу поблизу. Така
    перенастроювання відбувається автоматично, без вольового участі людини.

    Тривале перенапруження м’яза акомодації приводить до її спазму
    - До того, що вона вже не може повністю розслабитися. Як наслідок,
    зір вдалину погіршується. Але це ще не короткозорість в повному розумінні
    цього слова, тому що очне яблуко залишається – поки! -
    недеформірованной. Тільки якщо не звертати увагу на спазм
    акомодації і продовжувати наполегливо навантажувати очі роботою поблизу, то
    через кілька тижнів або навіть місяців в оці почнуть відбуватися
    незворотні зміни і розвинеться справжня короткозорість. (Хай вибачать
    мені фахівці-офтальмологи граничну спрощеність викладу. Суть
    справи від цієї спрощеності аніскільки не міняється.)

    Доки далі спазму справа не пішла, все ще можна поправити. Варто
    прибрати спазм – і нормальний зір повністю відновиться. Якщо в цей
    момент опинитися на прийомі у добросовісного окуліста, то він не буде
    виписувати очок, а призначить курс атропинизации. Атропін – це отрута
    нервово-паралітичної дії, який блокує передачу нервових
    імпульсів від мозку до аккомодационной м’язі. Таким чином, м’яз як би
    отримує відпочинок і з часом знов знаходить здатність до розслаблення.
    (Останнім часом крім атропіну з’явилися й інші препарати
    аналогічної дії.)

    Звідси з очевидністю випливає проста програма дій по
    гарантованому запобігання короткозорості. Потрібно всього-навсього
    регулярно перевіряти зір школярів, виявляти спазм акомодації і
    негайно його усувати. Все питання в тому, як часто проводити
    такі перевірки.

    Згідно з офіційною рекомендацією, перевірятися у окуліста слід
    один раз на рік. Неважко зрозуміти, звідки взялася така цифра. Вона
    розрахована, виходячи з тих бюджетних коштів, які виділяються на
    здоров’я населення. До окуліста треба ходити саме один раз в рік
    тому, що він і без того перевантажений роботою і приймати вас частіше він
    все одно не зможе.

    Короткозорість ж розвивається за своїми законами, ніяк не пов’язаним з
    бюджетними коштами. За один рік спазм акомодації цілком встигає
    переродитися в патологічну деформацію очного яблука, і повернути
    цей процес назад вже неможливо.



    Як допомогти очам?

    Вихід з цієї ситуації дуже простий. Батьки можуть самі стати
    трішечки окулістами і навчитися нехитрому мистецтву перевірки зору у
    дітей. Власне, і навчатися тут нічому. Всякий, хто хоч раз побував
    на прийомі у окуліста, знає, як це робиться. Для цього потрібно
    мати перевірочну таблицю. Колись вона була великим дефіцитом, а
    тепер її вільно можна купити в магазині медтехніки або взяти в
    Інтернеті.
    Її потрібно повісити на стіну і добре освітити. Людина зі стовідсотковим
    зором здатний чітко побачити десяти рядків таблиці з відстані
    п’яти метрів. Перевірка здійснюється для кожного ока окремо,
    при цьому інше око можна прикрити, наприклад, долонею, складеною «човником».

    Втім, нічого містичного в цій таблиці немає. Прийнято вважати,
    що очей з гостротою зору сто відсотків здатний побачити роздільно два
    віддалені точки, якщо промені, проведені від ока до цих крапок,
    утворюють між собою кут в одну шістдесяту градуси.
    Неважко
    обчислити, що якщо точки віддалені від ока на п’ять метрів, то
    відстань між ними повинна становити 1,45 мм. Саме таким є
    зазор між паличками букв «Ш» і «Б» в десятому рядку перевірочної
    таблиці. Самі ж букви виявляються в п’ять разів більше, тобто близько семи
    міліметрів. Тому, власне кажучи, і таблиця-то не потрібна. Зір
    можна контролювати і по буквах, написаним фломастером від руки, при
    умови, що вони мають приблизно правильні розміри.

    Якщо мова не йде про малюків-першокласницю, а про дітей постарше і
    посознательнее, то їх цілком можна привчити перевіряти свій зір
    самостійно. Така перевірка триває в буквальному сенсі дещо
    секунд. Просто дитина повинен переконатися, що кожним оком у
    окремо він здатний ясно розрізнити три вертикальні палички у літери «Ш» та три горизонтальні палички у літери «Б» (гострота зору з
    вертикалі і по горизонталі може бути, взагалі кажучи, неоднаковою).

    Як вберегти дитину від шкільної короткозорості?
    Очевидно, що це зовсім не така процедура, яка неодмінно
    вимагає участі дипломованого лікаря-окуліста і якої треба
    чекати цілий рік. Наскільки ж часто має сенс її проводити? За
    моє глибоке переконання, це треба робити щодня. Спазм
    акомодації слід виявляти практично відразу, як тільки він виник.
    Тоді й позбутися від нього не складе великої праці. Треба просто дати
    очам відпочинок, і спазм пройде сам собою.

    Я підозрюю, що в цьому місці у читача може виникнути
    подив: невже все так неймовірно просто? Адже сотні мільйонів
    людей на планеті страждають від короткозорості, а тут, раптом виявляється,
    що ці муки можна так легко запобігти!

    Мабуть, тут я повинен зробити одне застереження. Якщо розглядати
    виключно «технічну» сторону справи, то – так, тут все дуже легко
    і просто. Однак якщо взяти до уваги ще й соціальний компонент,
    то тоді з’являються складності. Я люблю проводити паралелі між
    короткозорістю і алкоголізмом. Адже алкоголізм – це теж важка
    невиліковна хвороба, яку, з чисто технічної точки зору,
    фантастично легко уникнути. Для цього всього лише навсего не треба пити
    алкогольних напоїв. Але спробуйте-но переконати людей не пити! Також і з
    короткозорістю: одна справа вказати простий спосіб від неї вберегтися, і
    зовсім інша – впровадити цей спосіб в культуру людської поведінки
    (Як це колись сталося з миттям рук і чищенням зубів).

    До цих пір мова йшла про речі принципові. Нижче наводяться деякі «технічні» деталі.

    Багато батьків привчають дітей читати книжки і садять їх за
    комп’ютер ще до того, як настає пора вести їх до школи.
    Одночасно з цим незайве було б і вжити заходів проти
    короткозорості. Однак малюки-дошкільнята (як, втім, і першокласники) -
    народ ще несвідомий: навряд чи вони зможуть без сторонньої допомоги
    пунктуально стежити за своїм зором. Доведеться батькам улаштовувати
    контрольні перевірки самим – так, як це роблять офтальмологи зі своїми
    пацієнтами, тобто показувати букви і просити їх назвати.

    Проблема тут полягає в тому, що перевірочна таблиця дуже
    швидко буде вивчена напам’ять. Тому перевіряти зір у дошкільників
    (І молодших школярів) слід не за таблицею, а за картками, на
    яких написані ті ж самі літери. Ці картки пред’являються всякий
    раз у випадковому порядку, тому контроль буде здійснюватися саме
    за зором, а не за пам’яттю.

    Однак слід мати на увазі, що звичні об’єкти розпізнаються
    набагато легше, ніж незвичні. Навіть коли дитина замість букви бачить
    якесь розпливлося хмарка, він уже за виглядом цього хмарки найчастіше
    зможе вірно назвати літеру. Тому якщо при щоденних перевірках він
    з п’яти метрів правильно розпізнає букву стандартного розміру (як в
    десятому рядку перевірочної таблиці), то це ще не гарантує, що у
    нього стовідсотковий зір. Для більшої впевненості треба або зменшити
    розмір контрольних букв, або збільшити відстань до них. Ніяких
    офіційних норм на цей випадок, звичайно, не передбачено, так що тут
    доводиться покладатися на власне чуття.



    Що робити, якщо зір погіршився?

    Стовідсоткове зір – поняття дуже умовне. В
    реальності, більшість людей зі здоровими очима бачать краще, ніж на
    сто відсотків. Розмір літер і відстань до них повинні бути підібрані
    таким чином, щоб букви були ледь-ледь помітні. Якщо у дитини
    завжди був зір двісті відсотків (тобто він розрізняв букви, які
    в два рази менше, ніж належить за нормою), і раптом його зір впало до
    ста відсотків, то це вже підстава для того, щоб вживати заходів.

    Погіршення зору, якщо вже воно сталося, відбувається не поступово, а
    стрибком (спазм або є, або його немає). При регулярних перевірках не
    помітити цей стрибок неможливо. Але, припустимо, неприємність все ж
    відбулася. Ще вчора дитина називав усі літери правильно, а сьогодні
    плутається і робить масу помилок. Що в цьому випадку робити?

    Спочатку має сенс з’ясувати, яке саме заняття дитини призвело до
    перенапруження очей. Може бути, він «пересидів» за уроками або занадто
    вже зачитався якийсь книжкою? Чи не дає про себе знати виник спазм
    небудь особливим болем в очах? Подібні речі добре б
    відстежити відразу, щоб не допускати їх повторення в майбутньому.

    Далі, на найближчі дні очам треба просто забезпечити відпочинок – аж
    до того, що звільнити дитину від усіх домашніх завдань і не пускати
    його в школу. Але можна вдіяти і деякі спеціальні вправи.

    Перш за все, сама по собі процедура перевірки зору за картками
    дуже сприяє приведенню очей в норму – адже при цьому дуже потужно
    активізується зір у далечінь. Тільки тепер вже займатися читанням
    карток потрібно не дві-три хвилини, як при рутинному контролі, а хоча б
    хвилин п’ятнадцять-двадцять.
    «Несвідомих» малюків доводиться ще
    додатково стимулювати – наприклад, напирати на те, що їм не можна
    буде більше дивитися телевізор, поки вони не зможуть правильно назвати
    всі букви.

    Як вберегти дитину від шкільної короткозорості?
    Що стосується дітей старшого віку і посознательнее, то їх увагу можна
    звернути на наступну цікаву річ. Виявляється, віддалені предмети
    стають видні гірше не тому, що зображення розпливається, як в
    расфокусированний фотоапараті, а тому, що воно двоїться. Цей ефект
    двоїння досить слабкий і зазвичай не кидається в очі, але його легко
    спостерігати, якщо подивитися на який-небудь дуже контрастний предмет -
    наприклад, на яскравий серп місяця на тлі нічного неба.

    У нас вдома в якості такого дуже контрастного предмета виступають
    світяться цифри на табло відеомагнітофона (коли в кімнаті темно). Я
    даю дітям приблизно таку інструкцію: «Встань приблизно в метрі від
    відеомагнітофона і прикрий одне око долонею. Дивись на світні
    цифри і відходь потихеньку назад. Перший час цифри будуть видні
    абсолютно чітко, але в якийсь момент від основного зображення як би
    отпочкуется ще одне – більш бліде, схоже на тінь; тільки ця тінь
    не темна, а світла. Тут зупинись і придивись получше. Зверни
    увагу, що тінь не стоїть на місці. Іноді вона відсувається далі від
    основного зображення, а іноді – присувається ближче. Цим процесом
    можна неначе управляти свідомо. Деяким зусиллям волі можна цю
    тінь і зовсім вправити на місце – злити з основним зображенням, нехай
    навіть всього на пару секунд ».

    У цьому, власне, і полягає вправа – ловити «тінь» від
    контрастних предметів і намагатися «вправити» її назад. Спочатку це
    буде даватися важко і ненадовго, але з часом це буде виходити
    все легше і легше, поки «тінь» не перестане з’являтися зовсім.

    Вчасно виявлений спазм забирається без особливих проблем, тому що візиту до окуліста, швидше за все, не буде потрібно.

    На закінчення згадаю ще про те, яким чином можна встановити,
    чи входить ваша дитина в групу ризику по короткозорості. Для цього треба
    просто виміряти, на якому мінімальному відстані він здатний чітко
    бачити кожним оком окремо. Якщо ця відстань знаходиться в
    межах 10 см, то це значить, що акомодаційні м’яз достатньо
    сильна, і при читанні книги на відстані 30 см вона не буде
    перенапружуватися (це, втім, жодним чином не означає, що очі
    можна безсовісно гвалтувати). Якщо ж ця відстань перевищує 10 см,
    то слід виявляти особливу пильність. Втім, Акомодаційні
    м’яз, як і будь-яку іншу, можна «накачати». Вправа для накачування
    м’яза акомодації полягає в тому, щоб переводити погляд з
    якогось далекого предмета на ближній і назад з періодичністю в
    кілька секунд.

    Нехай наші діти ніколи не дізнаються, що таке короткозорість!


    Оставить комментарий

    Вы должны войти чтобы оставить комментарий.

    В категории : Здоров'я