Ігри та вправи, що сприяють розвитку мовлення

30 листопада, 2012


  • Розум дитини – в пальчиках
  • Тренування артикуляційного апарату
  • Дізнайся по звуку
  • Вправи на розвиток мовного дихання



  • Розум дитини – в пальчиках

    Для діточок до року досить пропонувати предмети та іграшки з різною поверхнею, аркуші паперу, які можна рвати і м’яти, м’які іграшки.




    Ігри та вправи, що сприяють розвитку мовлення Для малюків після 1 року дуже корисні спеціальні пальчикові фарби (дитина опускає в фарбу руку або пальчик і «малює» на великому аркуші паперу), пластилін (під наглядом дорослого ) – його можна поки просто м’яти і розривати на шматочки.




    Чим старша дитина, тим більше навантаження можна давати його пальчикам. Після 2-х років запропонуйте дитині гри з гудзиками. Їх можна пришити на шматок тканини, вийде килимок – тренажер для ніжок, по якому можна ходити; або зробити забавні застібки. Дітям подобається просто перекладати гудзики, розподіляти їх по величині, кольору, розкладати в коробочки.




    Дуже корисні пальчикові ігри – потешки. Дитина розповідає віршик і одночасно показує дії на пальчиках. Найвідоміший варіант такої гри – «Сорока-сорока», але є і більш складні для промовляння та показу.




    Освоєння ножиць – теж велике навантаження для пальчиків. Вже з 3-х років можна запропонувати дитині що-небудь різати (папір різати простіше, тканина, нитки – складніше).




    Після 3-х років обов’язково придбайте дитині мозаїку (спочатку найкрупнішу), пазли для малюків (великі шматочки); цікаві вкладиші типу Монтессорі, нанизування великих бус і, звичайно, малювання (олівцями, фарбами з пензликом).




    Всі ці ігри приносять дітям радість і розвивають ручки, а через них – мислення, мова, увага і т.д.




    Тренування артикуляційного апарату

    Ігри для язичка (тренування артикуляційного апарату; із півтора років)




    Читаючи вірш, вимовляєте виділені слова разом з малюком.


    На лузі паслася корова – «Му-у-у, му-у-у» .


    Смугастий джміль летів – «З-з-з, з-з-з» .


    Літній вітерець подув – «Ф-ф-ф, ф-ф-ф».


    Дзвіночок задзвенів – «Дінь, дінь, дінь».


    Стрекотів в траві коник – «Тр-р-р, тц-з-з» .


    Їжак колючий пробігав – «Пх-пх-пх» .


    Пташка маленька співала «Тіль-ль, тіль-ль».


    І сердитий жук дзижчав – «Ж-ж-ж, ж-ж-ж».




    Малюк може спочатку слухати, потім спробує повторювати, не домагайтеся відразу точного відтворення звуків: артикуляційний апарат розвивається поступово і індивідуально.




    Зарядка для язичка (тренування артикуляційного апарату; із півтора років)

    Сядьте навпроти дитини і, вимовляючи відповідні слова, виконуйте описані дії. Малюк спочатку дивиться, потім намагається повторити.

    Погуляти мову зібрався: (відкрити рот)


    Він умився, (кінчиком язика швидко провести по верхніх зубах)


    причесати, (кілька разів провести язиком між верхніми і нижніми зубами, висунути вперед і назад заховати)


    На перехожих ог?% B
    Bянулся,
    (провести мовам по губах – «облизнутися»)


    Вправо, вліво повернувся, (повернути мову у вказаний бік)


    Вниз впав, наверх поліз , (опустити мову вниз і підняти вгору)

    Раз – і в ротику зник. (заховати язик у роті)

    Не забувайте, що малюк сприймає Ваші дії дзеркально, тому, вимовляючи «вліво», Вам доведеться повернути мову вправо і навпаки. Можна записати текст на магнітофон, тоді Ви зможете повністю зосередитися на виконанні вправи разом з малюком. Можете придумати свою казку про язичок зі схожими рухами («солодке варення»; «грибок» – мова впирається у верхнє небо, при цьому нижня щелепа опускається, так розтягується вуздечка мови; «поштовхи в стінку» – мова впирається в щоку зсередини, Ви трохи тисніть на «шишечку», що утворилася на щічці зовні).




    Відгадай, хто до нас прийшов (матеріал: іграшки чи картинки, що зображують званих тварин)




    Дорослий показує іграшку або картинку (наприклад, корову) і пропонує згадати, як вона мукає. Дитина вимовляє: «Му-у». Так само і з іншими картинками (як гуде машина, як стукає барабан, як пищать мишенята і т.д.).




    Дорослий пропонує вгадати по звукоподражаниям, хто прийшов у гості.

  • «Му-Му-у» – хто це мукає?
  • «Мяу – няв» – хто прийшов?
  • А хто заховався і пищить «пі-пі-пі»?
  • «Ко-ко-ко» – хто тепер?
  • «Ква-ква-ква» – а це хто?
  • «Ку-ку, ку-ку» – чий це голос?
  • «Тік-так, тік-так» – а це що?
  • І так далі.


    Змінюючи висоту голосу, дорослий просить визначити, яка мишка (кішка, собачка і т.д.) пищить: велика чи маленька.




    Дізнайся по звуку

    Дитина сідає спиною до дорослого, який виробляє шуми різними предметами. Дитина повинна здогадатися, що це за предмет і назвати його, не повертаючись.




    Шуми можуть бути самі різні. Можна кидати ложку, м’яч на підлогу, рвати папір, ударяти предметом про предмет, перегортати книгу і т.д.. Можна за кожну правильну відповідь давати дитині зірочку або фішку. Грати можна з кількома дітьми (тоді з’явиться елемент змагання).




    Вправи на розвиток мовного дихання

    «Кульбаба» (матеріал: квітка кульбаби)




    На прогулянці знайдіть кульбаба. Дорослий пропонує подути на квітку так, щоб злетіли всі пушинки. Зазвичай дитина справляється за 3-4 рази.




    «Сніжинки» (матеріал: кілька шматочків вати або маленькі паперові сніжинки, шматочки серветок)




    Дорослий показує, як здути “сніжинки” з розкритої долоні, дитина повторює. Вправу повторити 2-3 рази.





    «Метелик, лети!»
    (матеріал: 2-3 яскраві паперові метелики, кожна підвішена на нитці до чого-небудь на рівні особи дитини)




    Завдання дитини – дути на метеликів, щоб вони «летіли». Дути не більше 10 секунд, з паузами, щоб не закрутилася голова.


    Оставить комментарий

    Вы должны войти чтобы оставить комментарий.

В категории : Діти