Порушення мови

30 листопада, 2012


  • Що це таке порушення мови
  • Причини порушення мови
  • Що відбувається при порушеннях мови
  • Діагноз порушення мови


  • Що це таке порушення мови

    Розлади мови відомі з глибокої давнини. Без сумніву, хвороби ці існують так же давно, як і людське слово. Це досить поширене явище і серед дітей, і серед дорослих. Греки і римляни, у яких публічне слово відігравало важливу суспільну роль і навчання витонченої мови і входило в коло предметів загальної освіти, вже мали поняття про багатьох розладах мови, що відбилося у великій кількості термінів, що вживалися для їх позначення. Вже у Гіппократа зустрічаються згадки майже про всіх відомих нам формах розладів мови: втрата голосу, втрата мови, недорікуватість, невиразна мова, заїкання та ін



    Причини порушення мови

    Причинами порушення мови можуть бути різні фактори або їх поєднання:

  • труднощі в розрізненні звуків на слух (при нормальному слуху);
  • пошкодження під час пологів мовної зони, розташованої на маківці;
  • дефекти в будові мовних органів – губ, зубів, язика, м’якого або твердого неба. Прикладом можуть служити коротка вуздечка мови, ущелина верхнього неба, називана в народі «вовчою пащею», або неправильний прикус;
  • недостатня рухливість губ і язика;
  • затримка мовного розвитку через затримку психічного;
  • неграмотна мова в сім’ї та ін


  • Що відбувається при порушеннях мови

    При найбільш серйозних порушеннях мови страждає не тільки вимова звуків, але й уміння розрізняти звуки на слух, обмежений активний (використовуваний в мові) і пасивний (той, який дитина сприймає на слух) словник дитини, виникають проблеми з побудовою пропозицій і фраз. Всі ці порушення, якщо їх вчасно не виправити в дитячому віці, викликають труднощі спілкування з оточуючими, а в подальшому можуть призвести до розвитку у дітей закомплексованості, заважаючи їм вчитися і повною мірою розкрити свої природні здібності і можливості.



    Порушення мови За ступенем тяжкості мовні порушення можна розділити на ті, які не є перешкодою до навчання в масовій школі, і важкі порушення, що вимагають спеціального навчання. З важких порушень мовлення найчастіше зустрічаються алалія, різного типу дизартрії, деякі форми заїкання та ін



    Алалія
    – це повна або часткова відсутність мови в дітей при гарному фізичному слух, зумовлене недорозвитком або поразкою мовних областей головного мозку. При сенсорної алалії дитина погано розуміє чужу мову, причому, не розпізнає саме звуки мови: чує, що людина щось говорить, але не розуміє, що саме. Це схоже з тим, як ми не розуміємо говорять на невідомому нам іноземною мовою. При моторної алалії дитина не може оволодіти мовою (його звуками, словами, граматикою).



    Дизартрія (анартрія) – це порушення вимови, що виникає внаслідок ураження нервової системи. При дизартрії страждає не вимова окремих звуків, а вся мова. Дитина з дизартрією нечітко, змазано вимовляє звуки, голос у нього тихий, слабкий, або навпаки, занадто різкий; ритм дихання порушений; мова втрачає свою плавність, темп мови ненормально прискорений або надто уповільнений. Нерідко у дітей з дизартрією порушені дрібні рухи кисті, вони неспритні фізично.




    Діти з стертими формами дизартрії не виділяються різко серед своїх однолітків, навіть не завжди відразу звертають на себе увагу. Однак у них є деякі особливості. Так, ці діти нечітко говорять і погано їдять. Зазвичай вони не люблять м’ясо, хлібні скоринки, морква, тверде яблуко, так як їм важко жувати. Трохи пожувавши, дитина може тримати їжу за щокою, поки дорослі не зроблять йому зауваження. Часто батьки йдуть маляті на поступки – дають м’яку їжу, аби поїв. Тим самим вони, не бажаючи того, сприяють затримці у дитини розвитку рухів артикуляційного апарату.



    Дислалия – це порушення вимови різних звуків, інша назва цього типу порушень мови – недорікуватість. Види недорікуватості вельми різноманітні. Для позначення їх зазвичай користуються грецькими назвами тих звуків мови, вимова яких порушено: перекручене вимовляння звуку «р» отримало назву ротацизма, звуку «л» – ламбдаізма, свистячих і шиплячих звуків («з», «з», «ц», « ш »,« ж »,« г »,« щ ») – сігмаізма (від грецьких літер« ро »,« ламбда »,« сигма »). Якщо порушено проголошення всіх приголосних і звукосполучень за винятком «т», так що мова стає зовсім незрозумілою, то вживають термін «тетізм» (від грецької назви літери «т» (тета)).



    Заїкання
    – це порушення темпу, ритму, плавності мови, що викликається судомами, спазмами в різних частинах мовного апарату. При цьому у дитини в мові спостерігаються вимушені зупинки або повторення окремих звуків і складів. Заїкання найчастіше виникає у дітей у віці від двох до п’яти років. Дуже важливо не пропустити перші ознаки заїкання: дитина раптом раптово замовкає, відмовляється говорити. Цей стан може тривати до декількох днів. У такому випадку необхідно терміново звернутися до лікаря.



    Нерідко причиною заїкання стає переляк або тривала психічна травма. Порушення мови в дошкільному віці, за відсутності корекційної роботи, неминуче призведуть до проблем у школі, зокрема, може розвинутися Дисграфія – порушення письма, так зване, недорікуватість в листі. Як правило, воно виявляється, коли дитина починає вчитися читати і писати. Причиною цього порушення є недорозвинення або порушення фонематичного слуху. До речі, промовляння вголос всіх операцій при написанні букви в потрібній послідовності – досить дієвий засіб для навчання дитини правильно мислити про дію, тобто може бути профілактикою виникнення графічних помилок у молодших школярів.



    У перших класах у дитини може також проявитися дислексія (алексія) – порушення процесу читання або заволодіння ним при ураженні різних відділів кори лівої півкулі (у правшів). В залежності від того, які конкретно ділянки вражені, виділяють різні види Алексій.



    Діагноз порушення мови

    Деякі порушення мови зникають з віком, частина з них може бути усунена при незначної допомоги логопеда в роботі з батьками або на Логопункт, в дитячій поліклініці або в звичайному садку. Діти з важкими порушеннями мови потребують обов’язкової тривалої допомоги логопеда в мовних групах логопедичних дитячих садків. При цьому чим раніше Ви звернулися за допомогою до логопеда, тим успішніше буде проведена корекційна робота з вашою дитиною.



    За матеріалами статті «Які бувають порушення мови»


    Оставить комментарий

    Вы должны войти чтобы оставить комментарий.

В категории : Діти