Розвиток мови у дитини перших двох місяців

30 листопада, 2012


  • Людина народилася
  • 1 місяць – перші досягнення
  • 2 місяці – вже дещо вмію


  • Людина народилася

    В дім прийшов новий чоловік. Недарма він так і називається – новонароджений. У будинку свято, батьки горді і щасливі, приходять з поздоровленнями родичі та друзі. Однак буде краще, якщо ви будете показувати свого малюка здалеку, адже результатом свят-оглядин, близького спілкування з людьми, тісного контакту може бути і отримання інфекцій. (Ну, а сусідки неодмінно скажуть, що дитину зурочили!) Потрібні вам проблеми зі здоров’ям новонародженого? Якщо ні, то потерпіть трішки: скоро малюк адаптується достатньо для того, щоб на нього могли милуватися бажаючі.



    Розвиток мовлення у дитини перших двох місяців Молоді мама і тато з трепетом роздивляються свого малюка. Здається, він нічого, ну зовсім нічого не може і не вміє … А адже саме в перші дні і тижні життя дитина активно пристосовується до існування. І робить це з допомогою батьків. Ви помічаєте, що у нього є дуже важливі вроджені вміння: він смокче, ковтає, моргає. Спробуйте доторкнутися до крихті чим-небудь холодним – реакція послідує негайно. Малюк відчуває і холод, і тепло, і навіть те, як до нього доторкаються: ніжно або грубо, впевнено або невпевнено. А вже про смак і говорити нічого: якщо тижневої дитини пригостити чим-небудь гірким або солоним, то така їжа буде негайно виплюнути.



    У перші дні життя дитина починає бачити і чути. Ви упустили небудь з гуркотом або з’ясовуєте відносини на підвищених тонах – новонароджений не залишить цього без уваги, заплаче, зморщиться. Ці дивовижні здібності бачити і чути обов’язково розвивайте: запасіться повітряними кулями, об’ємними виробами з щільної кольорового паперу (кубиками, кульками). Не забувайте періодично міняти іграшки, які пропонуєте для розглядання. Ласкаво розмовляйте з дитиною про іграшку: «Ах, який кулька!»



    Будете постачати малюка цікавими предметами для зорового вивчення, і приблизно на десятий день життя він зможе стежити поглядом за пересувається іграшкою. А це вже досягнення. Для того, щоб дитина почала стежити за іграшкою, постарайтеся спочатку його позитивно налаштувати. Як і будь-яка людина, малюк любить робити те, що йому подобається. Поплескайте його по спинці, потормошіте, а вже потім покажіть заповітний предмет. Тримайте іграшку над дитиною на відстані 50-60 см або трохи вище, повільно пересувайте, поки предмет не зникне з поля зору малюка. Виконайте це кілька разів. Кроха при цьому лежить на спинці, ну, а в недалекому майбутньому ви можете тримати його на руках.



    Добре б зміцнити над ліжечком небудь звучне, дзвіночок або бубонець. Якщо малюк випадково зачепить іграшку рукою, то що пролунав звук приверне його увагу.



    Дитина дуже активно рухає ручками. Малюк обов’язково повинен вивчати свої ручки, дивитися, як вони рухаються.
    Це важливо для розвитку, тому не потрібно обмежувати рухи дитини, його пелюшки повністю. Досить того, що ніжки виявляться запеленутого. Пелену малюка, стежте за тим, щоб ніжки в пелюшці могли рухатися. Можливість рухатися дуже важлива, особливо для розвитку мови.



    Не шкодуйте для своєї дитини ласки, тепла та уваги, не бійтеся зайвий раз погладити ручку, ніжку, спинку, животик, обійняти малюка, дати йому відчути вашу любов і ніжність. Дуже скоро у відповідь на ласкаве слово, поплескування, погладжування ви отримаєте усмішку, яка приносить батькам стільки щастя.



    Нехай вас не турбує, що дитина дуже багато спить (і не тільки вночі), не може поки перевернутися, не тримає голівку, ще не час.



    1 місяць – перші досягнення

    Ну от ви й дочекалися: у віці одного місяця ваш o дитина вже може протягом декількох секунд утримувати головку у вертикальному положенні. І навіть лежачи на животі, намагається підняти голову. А вже як рухає ручками та ніжками! Все частіше і частіше радує вас своєю посмішкою, і ви помічаєте, як малюк фіксує свій погляд.



    Розвиток мовлення у дитини перших двох місяців Намагайтеся якомога активніше спілкуватися з дитиною. З амий кращий контакт (і результативний) відбувається тоді, коли малюк дивиться на вас і посміхається. Годування – відмінна можливість для контакту. Влаштуйте малюка зручніше ближче, щоб він добре бачив ваше обличчя (а він уже готується до їжі, прицмокує губками). Говоріть ласкаво, спокійно, посміхайтеся і прагніть зацікавити своєю промовою. Добре також засуджувати небудь ласкаве під час купання. Це дуже приємна процедура і для дитини, і для вас, так що використовуйте позитивні емоції і розмовляйте, розмовляйте … Пам’ятайте, що набагато результативніше виступати в ролі партнера, а не вчителя.



    Ви будете разом з дитиною пізнавати навколишній світ і обмінюватися враженнями. Для малюка важливі не тільки слова, але і жести, вираз обличчя, інтонація. Адже ще до того, як малюк навчиться говорити, він за допомогою жестів і виразу обличчя зможе домогтися розуміння оточуючих і встановлювати з ними контакт.



    Дуже швидко дитина зрозуміє, що бажаного можна домогтися криком. Ну, а ви-то вже саме по крику будете безпомилково визначати, чого хоче дитина, що його турбує. Ось і спробуйте промовляти те, про що малюк дає вам знати криком, наприклад, констатуючи: «Ти голодний», «Ти мокрий». Не забувайте, що всі знання про навколишній світ дитина набуває, спостерігаючи, досліджуючи, спілкуючись з вами. Так що не чекайте бурхливого розвитку мови та й інших функцій, якщо дитині доводиться довго перебувати на самоті або в суспільстві мовчазною мами і нетовариські тата …



    Одного разу мені довелося спостерігати показову ситуацію. Дуже передові і енергійні молоді батьки занепокоїлися тим, що, незважаючи на їх зусилля, дитина місячного віку кілька пасивний і, як висловилася мама, неемоційний. Прийшовши в цю сім’ю, я побачила, що ліжечко стояла біля стіни у великій, метрів 25 площею, кімнаті. Вся стіна, біля ліжечка була розписана живописом фантастичного характеру, якісь абстрактні геометричні фігури перемежовувалися особами і веселками … Це були творіння папи-художника. Їм же були створені укріплені над ліжечком композиції з паперу, важко піддаються опису. У ліжечку лежав похмурий немовля, що дивиться на навколишній мистецтво. Більше в кімнаті не було нічого, не спостерігалося навіть дитячих іграшок. Зібравши в кулак логопедическое майстерність, я спробувала привернути увагу малюка бабусиними методами, незмінно спрацьовують у всіх ситуаціях, але була зупинена татом, який заявив, що життя дитини повинна бути організована по зовсім іншим принципам, реалізованим, зокрема, методом залучення немовляти до тривалого споглядання. Для самого автора подальше споглядання було просто несила.



    Про деякі результати методу тата-художника стало відомо через півроку, коли мама малюка звернулася з проханням порекомендувати окуліста – треба було лікувати косоокість. Висновки з цієї історії дорослі люди можуть зробити самі …



    2 місяці – вже дещо вмію

    Тепер уже іграшки, що висять у поле зору вашого малюка, він розглядає уважно. Це можуть бути одна-дві іграшки прямо перед очима над грудьми на відстані 30-40 см від обличчя. Іноді при цьому у дітей буває абсолютно приголомшливе вираз обличчя, до того серйозне, навіть крихітні брівки потішно зрушені … Придивляйтеся до нього, копіюйте руху і гримаси. Ваш малюк вже може повторити за вами прості жести і рухи: висунути язик, витягнути губки. На першому місяці життя дитина лежала в основному на спині без подушки, це пояснюється тим, що м’язи були напружені. Тепер м’язи шийки зміцніли настільки, що ваш маленький трудівник, лежачи на животі, впевнено піднімає і утримує голову, забезпечує собі можливість не тільки вільно дихати, але і подивитися навколо: «Що там новенького відбувається?» А вам потрібно цей момент негайно використати. Уловите, на що впав погляд дитини і назвіть йому цей предмет, ім’я людини і т. д. У вас тепер значно більше часу для занять з дитиною, адже період активного неспання збільшився. Давайте дитині якомога більше можливостей чути вашу мову і намагатися її повторювати.



    Розвиток мовлення у дитини перших двох місяців До двох місяців маля починає отримувати задоволення від звуків, які видає, так що саме час активно розвивати цю здатність. воркують, «розмовляйте», повторюйте звуки, вимовлені маленьким чоловічком. І обов’язково посміхайтеся під час цієї гри! Найкраще малюкові зараз вдаються короткі звуки, так зване гукання. Почувши, як дитина загукає, потормошіте його, «дайте відповідь», дайте зрозуміти, що чуєте, розумієте, що вам дуже подобаються вироблені дитиною звуки.
    Малюк легко сприйме як звучне так і беззвучне артикулирование вами звуків. Спробуйте чергувати ці варіанти.



    Дитина вчиться щодня. Навіть вивчення ним власних ручок дуже корисно. Дайте йому повертати в руках яскраву м’яку або тверду ганчірочку, шматочок хутра, пір’їнка. Надіньте на ручку браслетик з м’якого шнура або тканини, разом з малюком помилуйтеся, «обговоріть» ці штучки.



    Двомісячний малюк вже може з вашою допомогою впевнено схопити іграшку, утримати її. Дитині буде цікаво відчути фактуру різних тканин, а також відчути дотик до дерева, пластмасі. Не полінуйтеся вкласти іграшку в ручку маляти, поговорити з ним ласкаво, потормошіть, потім обережно забрати іграшку і знову дати. Тільки не забудьте: такі вкладиші потрібно мити, прати частіше.



    Зверніть увагу, що навіть якщо дитина зайнята, а ви заговорили з ним, він поверне голівку в вашу сторону. Ну, а вже якщо ви, сховавши звучну іграшку або який-небудь музичний інструмент так, щоб малюк не бачив ці предмети, позвучіте ними, то знайте: цим ви розвиваєте так зване слухове зосередження. Воно просто необхідно для розвитку мовного слуху і розуміння мови. Відстань від іграшки до малюка не повинно бути великим, тоді дитина прислухається до звуку і сприйме його. Маля поки не розуміє ваших слів, але, почувши питання: «Де брязкальце?», Починає шукати її очима.



    Ховайте іграшку то з одного, то з іншого боку. Ви можете також взяти звучну іграшку і, струшуючи її, пересувати так, щоб малюк її бачив. Тоді він буде стежити за нею поглядом, а потім, коли ви дасте її йому в руки, міцно вхопить і, можливо, спробує видати якийсь звук.



    Тут уже можна поговорити про так звану улюбленої іграшці або сонної іграшці. Ця річ може постійно лежати в ліжечку дитини. Зауважимо, що найчастіше вибір належить батькам, які вважають: це саме те, що необхідно. Але буває і таке. Якось мені довелося побачити іграшкову горилу, дбайливо покладену поруч з дитиною, притулків збоку від неї. Горила була набагато крупніше малюка. За словами мами, іграшка коштувала дуже дорого. При цьому мама малюка висловлювала занепокоєння з приводу недостатньої рухливості і мовчазності дитини. Горила, треба думати, теж не була дуже активною і балакучою …



    Якщо в ліжечку малюка знаходиться постійно якась іграшка, прослідкуйте, як поводиться з нею малюк, чи не заважає вона йому, чи не лякає. І, звичайно, вона повинна бути завжди чистою.

    За матеріалами статті психолога Ганни Герасимової «Розвиток мови у дитини першого року життя»


    Оставить комментарий

    Вы должны войти чтобы оставить комментарий.

В категории : Діти