Відсутність мовлення у дітей або алалія

30 листопада, 2012


  • алалії
  • Форми алалії
  • Організація навчання



  • Алалія

    Алалією прийнято називати повна або часткова відсутність мови в дітей при гарному фізичному слух, зумовлене недорозвитком або поразкою мовних областей в лівій півкулі головного мозку, що наступив у внутрішньоутробному або ранньому періоді розвитку дитини.




    Надалі при оволодінні мовою у таких дітей виявляються певні утруднення: накопичення словникового запасу йде дуже повільно, фразу вони будують насилу, неправильно, наприклад: «Хлопчик гірка санках катається» (Хлопчик катається на санчатах з гірки). У словах зустрічаються перестановки, скорочення, різноманітні заміни одного звука іншим. Іноді у таких дітей буває своя мова, яку оточуючі не розуміють, наприклад: «Ляля кіля гиля» (Дівчинка катається на лижах).




    Згодом, завдяки заняттям, збільшується словник, поліпшується фразова мова, але дитина постійно відстає в мовному розвитку від своїх однолітків.




    Форми алалії

    Розрізняють дві основні форми алалії: моторну (недорозвинення активної мови) і сенсорну (недорозвинення розуміння мови).




    Діти-алаликов потребують постійних систематичних заняттях з розвитку мовлення під керівництвом фахівця-логопеда.




    Для дітей дошкільного віку, які страждають алалією, існують спеціалізовані дошкільні та медичні установи (логопедичні групи або дитячі садки для дітей з важкими порушеннями мови, стаціонари, санаторії). У кожному з закладів проводиться злагоджена робота медико-педагогічного персоналу, спрямована на формування мови в дітей, забезпечується єдиний мовний режим.




    Організація навчання

    Для дітей з алалією шкільного віку потрібна особлива організація навчання, яка здійснюється в умовах шкіл для дітей з важкими мовними порушеннями. У спеціальній школі забезпечується виховання та навчання дітей, хоча глибоке відставання в розвитку мови обмежує їх усне спілкування і створює серйозну перешкоду в оволодінні основами наук.




    Відсутність мовлення у дітей або алалія Діти з легко вираженим недорозвитком мовлення можуть навчатися, хоча й зі значними труднощами, в загальноосвітній школі, а паралельно займатися на логопедичному пункті.




    Багато дітей з алалією отримують початкову допомогу у логопедів у дитячих поліклініках і психоневрологічних диспансерах.




    На логопедичних заняттях восполняются прогалини в мовному розвитку дітей, проводиться робота з удосконалення комунікативної і узагальнюючої функцій їх мови. Робота будується індивідуалізовано в залежності від мовних і особистісних особливостей дитини. Найбільш сприятливим віком для початку роботи є 3-4 роки, коли в дитини з’являється прагнення до знань, необхідні для роботи активність, усвідомленість, зацікавленість, критичність.




    Роботу по збагаченню, уточненню та активізації словника, розвитку зв’язного мовлення можна організовувати і в побуті, в процесі формування культурно-гігієнічних навичок, коли дорослі мають можливість багаторазово називати різні дії, які виконує дитина, і предмети, якими він при цьому користується.




    Щоб дитина придбала певний запас слів, простих за вимовою і часто вживаних (назви іграшок, одягу, посуду, фруктів, овочів та ін), необхідно приділяти йому більше уваги при розгляданні картинок, а також на прогулянці, щоразу називаючи зустрічаються предмети. Якщо дитина відмовляється повторювати слово за дорослим, не треба вимагати від нього відповіді в даний момент. Надалі це слово треба давати в різних варіантах багато разів. З часом дитина сама почне повторювати це слово. Кожний прояв його мовної активності має заохочуватися дорослими.




    Коли дитина опанує деякою кількістю слів (20-30), в тому числі і словами, що позначають дії, можна привчати його користуватися зв’язковий промовою. Виробляючи будь дію, дорослий супроводжує його промовою (наприклад, уклавши ляльку, він говорить: «Ляля спить» і т.п.), того ж поступово він починає вимагати і від дитини. Спочатку дітям дають пропозиції з двох слів – іменника і дієслова, потім вводять прикметники та інші частини мови. Так, поступово в дитини збільшується словниковий запас, з’являється фразова мова.




    Необхідно знати мовні можливості дитини на кожному конкретному етапі його розвитку. Не слід вимагати від нього називати або говорити те, що в даний момент йому недоступні, тому що це може призвести до відмови від мови. Спонукати дітей до розмови випливає, але примушувати не можна.




    Не можна перевантажувати дитину мовним матеріалом – це може призвести до заїкання. Мовний матеріал слід підбирати з урахуванням його кількості і доступності.




    Робота з розвитку мовлення проводиться в тісному контакті батьків з логопедом і психоневрологом, який лікує дитину, без такого контакту неможливий правильний підхід до малюку.




    За матеріалами статті «алалії»


    Оставить комментарий

    Вы должны войти чтобы оставить комментарий.

В категории : Діти