Трудові та навички самообслуговування дитини

26 липня, 2012


Трудові та навички самообслуговування дитини Життя, здоров’я дитини, її подальше благополуччя залежать від своєчасних і правильно сформованих передумов трудової діяльності, які закладаються з 3 років. Залучення малюка в працю з самообслуговування через позитивний приклад однолітків, ігрові прийоми («водичка умиває личко») викликає позитивні реакції.


Він сам одягається, роздягається, причісує волосся, вмивається, при цьому відчуваючи задоволеність собою. Дитина вміє вивертати одяг на лицьову сторону, зав’язувати шнурки черевиків, застібати, розстібати гудзики, тобто з закритим ротом, користуючись ложкою, виделкою, серветкою.


Слід дорослому звернути увагу на результат таких дій, похвалити.
При виконанні доручень, що відносяться до господарського праці (наведення порядку в іграшках, збір інвентаря в пісочниці), це особливо важливо.


Мета такої роботи повинна бути доступна дитині: розкласти ложки, погодувати акваріумних рибок. Важливо показати вихованцю і результат: погодував рибок – вони задоволені і граються у воді.



Стимулює дітей та можливість працювати разом зі старшими, наслідуючи їм. «Я теж буду», – каже малюк і енергійно, радісно приймається за роботу: рихлить землю, поливає квіти. Це формує трудові та навички самообслуговування дитини, розвиває ініціативу, самостійність.


В теплу пору діти грають і освоюють пісок і воду: купають ляльок, миють машинки і кораблики, переносять пісок, споруджують будинки і фортеці. А свобода рухів благотворно впливає на зростаючий дитячий організм.


Хоча дитина чотирьох років потребує ще догляду, допомоги, його трудові та навички самообслуговування дозволяють дорослим обмежитися спостереженням, заохоченням, нагадуванням способів виконання. Це розвиває самостійність, впевненість дитини в своїх силах (він «великий»).


У цьому віці діти опановують не тільки трудовими, але навіть і організаційними навичками: обмірковують, яке саме обладнання необхідне при роботі, як користуватися ним, де взяти.


Необхідно звернути увагу на працю людей, його значимість, ставлення до роботи мами, тата, формуючи в дітей повагу до трудівників, плодам їх роботи. А спільна діяльність викликає захват від того, що він корисний, потрібний.


Старші дошкільнята із задоволенням беруть участь в колективній праці. У них сформувалися вже певні навички самообслуговування. Праця став для них потребою.


Дорослі звертають увагу тільки на темп, якість їхньої роботи (як пришита гудзик, почищена взуття). Важливо, щоб трудові навички переросли в звички.


Необхідно розширити обов’язки дітей з самообслуговування: прибирання постелі, миття чайного посуду, наведення порядку в шафі і столі, догляд за рослинами, приготування їжі та годування тварин.


При цьому діти керуються планом дій, раціонально використовують час, вміють прискорити темп роботи, знаходити свої недоліки, підтримувати порядок і працювати не відволікаючись.


Треба вчити їх швидко організовувати свою працю, доводити справу до кінця, завершуючи збиранням робочого місця. Нам цікаво почути емоційний розповідь дитини про його працю: що робив, що вдалося, як долав труднощі. Такий самоаналіз дасть можливість надалі уникнути помилок, врахувати свій досвід, відчути гордість за користь, яку він приніс родині.


Деякі навички колективної праці допоможуть дітям успішно впоратися з роботою. Дорослі повинні проінформувати, що і хто повинен робити (розподілити працю). При цьому важливо погоджувати свої бажання і бажання інших дітей.


Діти самі підбирають інвентар, продумують як ним користуватися. Кожен повинен відповідально, не відволікаючись виконати своє завдання, а в разі необхідності надати допомогу іншій дитині.


Якість роботи буде відмінним, якщо кожен буде старатися. Для цього слід мотивувати дітей. Результат праці стане показником рівня розвитку трудових та навичок самообслуговування кожного учасника, а також оцінить професійну підготовку дорослих, їх відповідальність.



Треба пам’ятати, що надалі всі стануть учасниками колективної праці, тому ці навички слід шліфувати, розвивати у вищу форму трудової діяльності.

Олена Шейна,



Залиште, будь ласка, свій коментар нижче! Нам важливо знати Вашу думку!



Оставить комментарий

Вы должны войти чтобы оставить комментарий.

В категории : Статті